@high duke: ma nemoj da se cudis, pogledaj alcestin post pa ce ti sve biti jasno. da znas kakav posao me ceka da bude uradjen za prekjuce, bilo bi ti jasno zasto zgubidanim i vunovlacarim u ovom rovovskom threadu.
@iceman: ne znam, po meni, magicni krug nevilove i bojno polje zemlja habarda su kalibar knjiga koje treba pokloniti. ostalo je ipak malo bolje od toga
@mnb: necu duziti, u stvari hocu, ali volim da se foliram, osim sto cu, rizikujuci da mi deedee prisrafi karlicu za patos samonarezujucim srafovima od 125mm, napomenuti da su editovanje iliti po srpski uredjivanje i pisanje dva razlicita procesa. Koliko god editovanje bilo kreativno ono nije isto sto i autorstvo. Tolkin ima jednu specificnost, a to je da je ostavio enormne kolicine rukopisnog materijala i da proucavaoci imaju jedinstvenu priliku da posmatraju proces nastajanja sveta i mita. da u silmarilionu postoji nesto na sta se moze ukazati kao na materijal nenapisan Tolkinovom rukom, budi siguran da bi njegovi protivnici (a ima ih dovoljno) do sada vec to iskopali. dotle, uredniku se ime pise malim slovima, a pomocnik ili asistent, e, pa to zavisi od ugovora.
A povodom toga da li se slazemo ili ne oko Gejmena, opet ponavljam, slozenost ili neslozenost stila, plasticnost likova, linearnost radnje, simbolika, alegorija, aluzije, zaluzije, polucije i vazektomije, seksualna opredeljenja i politicka korektnost, tiraz, masonski rituali, cionisticke zavere, svetski pokret za zatiranje vaskolikog pravoslavlja nisu nesto sto zaokupira moju paznju istog trenutka kada uzmem da citam knjigu, osim ako joj to nije jedini cilj. Cesto nisam ni dovoljno izobrazen da uocim sve to o cemu se prica. Ali znam da mi se nesto dopada ili ne. Kao sto ne mogu da prepoznam mercerizirani pamuk niti znam sta je mali kardigan za zakar sarom, ali umem da kupim lepu majicu, kosulju ili dzemper (kad nadjem svoj broj, buahahaha...rotf,l). Ni meni se Gejmen ne dopada preterano u svim svojim pojavama, ali ne mislim da su njegove knjige istocni greh fantasy literature.Ja mislim da tacno znam i gde je koren njegove dopadljivosti meni ili mi. Trik mozda bas i jeste u stripu, ali to je druga prica...
Isto tako, Koralina, Zvezdana prasina i Americki bogovi imaju razlicite ciljne grupe (ili se to meni samo ucinilo zbog svih ovih isparenja unaokolo) i u tom smislu ih i, ako vec hocemo da ih disektiramo, treba i posmatrati. Dugo posle nekih virtuelnih godina odrastanja (bar u anatomskom smislu) sam nastavio da citam decije knjige a onda se to citanje nastavilo u neku ruku "po zadatku" tako da sa tih pozicija mogu da kazem da, ako se nesto moze zameriti Koralini, to je da nije knjiga za decu. Ali, po obicaju "cim otvorim svoja velika usta, ja metem nogu u nji", obzirom da su deca veoma razlicita po senzibilitietu i percepciji, iznenadio me broj dece koji je Koralinu sasvim lepo prihvatio. Uglavnom na tvoja tvrdjenja da je stil Gejmenov stil los i jednostavan, da su mu likovi jedno ili dvodimenzionalni i da mu je manir pisanja totalno bez veze, milioni citalaca ce reci "so, what?". Slicne zamerke su upucivane i Tolkinu i jos uvek se upucuju, ali sta sad? I kao i Tolkinu, i Gejmenu je mana velika tiraznost. Pa sta da se radi? Kada bi se svima svidjalo isto, kao sto to neko rece ovde, ko bi onda kupovao one druge, osim rodbine, kriicara i onih koji zele da se razlikuju posto-poto? Kao sto rece veliki Mao, neka cveta hiljadu cvetova. Oni koji vide i nisu prehladjeni birace ih po mirisu i izgledu, oni sa kijavicom ce gledati samo lepotu cveta, dok ce slepi morati da njuse da bi nasli svoje favorite. A uvek ce biti onih kojima ce neko drugi govoriti koje cvece da kupe, onih koji ne vole cvece uopste i onih koji cvece biraju po ukusu ili nekoj drugoj kategoriji.
I, posto sam citirao Mao Ce Tunga, ne vidim kako bi se ista moglo dodati. Stoga cu se i ja okrenuti i lagano odjahati u sumrak i legendu...