Na zalost, sta god mislili, sumnjam da bi danas Kurasava ili Felini uspeli cak i da prismrde za kandidaturu za Oskara ili Globus. To je tako. Odavno se nagrade ne dele po kvalitetu, to jest, kako nagrada dobija na vaznosti tako joj padaju i umetnicki kriterijumi. Posmatrajte samo sta se desava i sta ce se desiti sa Zlatnom Palmom u Kanu, kako su se americke kuce i glumci polakomili na nju. Film je izmedju ostalog i dobro profitna industrija, zabava za mase, i to brza i efikasna, a onako kako se danas prezentuje vezuje paznju gomile ljudi mesecima pre i posle ta 2-2,3 sata projekcije. Ne moze se, kao sto bi neki profesori sa FDU i samoproklamovani kulturolozi (sic!) svesti na elitisticko-puristicku forma uz koju treba da dele sublere i kljunasta merila sa nonijusom, da bi se proverila sva moguca odstupanja od realnosti i moguceg. Film je, u stvari umetnost nemoguceg, bilo da je u pitanju mesto, vreme, radnja ili bice. U ostalim vizuelnim formama mozemo da se igramo sa kojecime, ali film nam daje utisak i protoka vremena, pa je sa te strane specifican. A sada ukljucuje i 3 dimenzije, sto je bilo rezervisano za vajarstvo i arhitekturu.... uzas. Ali, kao sto neko nalazi superiornim unutrasnju arhitekturu npr. Trznog Centra Usce, ja je nalazim odurnom, populistickom, jeftinom (u smislu ukusa) i izvestacenom i sta bi jos sve mogao da napisem.... Cinjenica je da je efikasna i da privlaci mnoge ljude, pa cak i arhitekte. I sta sad, da proglasim dzihad i proglasim sve te ljude moronima? Mislim da bi to ipak bilo malo pretenciozno....
Ja bih prvi, npr. mogao da opletem po Dzeksonu onoliko, jer i dalje tvrdim da je bilo posteno da je stavio "po motivima knjige". Kao ekranizacija proznog dela, vonja do nema, ali kao film, nije uopste toliko los.
To je razlika. Ne dvojim da je ove godine bilo bar 3 bolja filma u zanru, niti tvrdim da se Avatar mora svideti svakom. Do djavola, pa na pola filmova koje ja sa uzivanjem odgledam, ljudi izlaze posle 45 minuta. Sta da radim, ne lezi im. Netflix mi vec mesec dana nudi kao preporuku samo uzbecke, japanske, kineske i ine filmove, kao ja ne volem USA-based kinematografiju. Nije, nego svako prema ukusu. Neko ne voli da mnogo kontemplira dok posmatra sinematografsko delo. Isto kao i knjiga... Sta da radim, meni prijaju filmovi Klinta Istvuda i kad glumi i kad rezira. Sa izuzetkom onijeh mostova, na to se ne lozim ama bas ni malo, ali mi je jasno da ima ljudi/zena koji su taj film odgledali sa uzivanjem, kao i Engleskiot pacijent ili stajaznam, sad lupam, Mandolinu onog kapetana jebemliga kako se zove
To sto sam rekao, "samo sex i tuca" ne znaci da oni koji se nisu zabavili ne vrede ili su, nedaobog, sacuvaj me i sakloni, nedovoljno pametni. Samo znaci da mnogi od nas idu u bioskop iz razlicitih pobuda i sa razlicitim idejama, a neki ulaze u mrak bioskopa bez ikakvih ocekivanja. Mnogo ljudi trazi od filma bas ono sto ja posmatram kroz VAU! efekt, relaksaciju od svakodnevnog zivota, brzu i instant zabavu, tugu, radost, smeh, zadovoljstvo, ekstazu... ne uvek i ne obavezno i umetnost.
Osim toga, shvatanje umetnosti je veoma diskutabilno. Evo, ja kao volim 'ozbiljnu' muziku. Ali, sto se mene tice, Sostakovic je mogao mirne duse da upadne u kazan sa borscom kad je bio beba, ja to ne bih smatrao gubitkom. Tragedija da, gubitak za muziku, ne. Iznenadjujuce je koja kolicina ljudi bi se zbog toga ozbiljno uvredila i krenula da se na mene baca kozjim brabonjcima. Samo zato sto kazem iskreno sta mislim. Slicno je sa npr. slikarstvom. Pa, i sa filmom. Ono sto se nekom svidja ne mora i meni.... To ne znaci da je Avatar los film. Ne znaci ni da je dobar. Cinjenica je da je odradio posao za Kamerona i za finansijere. Da li ce ga istorija filma pamtiti? Na uzas nekih ovde (i ne samo ovde, nego i na Mokroj Gori i kojekude), sigurno je da hoce. I to kao "cornerstone"! Ni ja personalno nisam uzasno sretan zbog toga. Jer, Avatar nije doneo nista spektakularno novo, u smislu filma kao umetnosti. Reziserski, nije nemerljivo bolji od Samuraja Dzeka, ljutite se koliko hocete (sto vise govori o Samuraju Dzeku nego o Avataru i Kameronu). Ali, doneo je sa tehnicke strane prilicno smelo mnoge novine i postavio smernice za filmove u buducnosti. Avatar je benchmark za filmove sutra. Neke filmove. Jer, ne verujem da ce Aki Kaurismaki, Dzarmus, Venders, Grinavej i mnogi drugi da polete da posnimaju 3D filmove i da 50% filma generisu kao CGI. Iskreno, nisam ni siguran da je napravljen racunar koji moze da simulira Lenjingradske kauboje

Hoce li to smetati njima da prave kultne filmove? Nece. Ali, hoce li njihovi kultni filmovi ikada doneti trocifrenu zaradu? Nece. Hoce li njihovi filmovi ponekad biti kripticni, nekada i preterano, uz ne malu dozu namernog elitizma? Hoce, i bolece ih bas dupe za to. Da li ce dobijati poznate nagrade na filmskim festivalima kojima vlada visokotirazna industrija? Nece.
Ali, ne mora se filmu prilaziti potpuno iskljucivo. Mislim, nije Avatar bas Odiseja, ali brate, nije ni Dragon Wars ili Death Trance....
Mene nije razdusevio... ne verujem da bi 3D mnogo pomogao, oguglao sam na 3D na poslu.... mozda ima veze sa tim sto mi u poslednje vreme na vrsnjak idu filmovi sa americkim marincima i uopste sa njihovom vojskom an general (uz izuzetak Letters from Iwo Jima ili A Foreign Field i tako toga), pa makar bili smesteni i u imaginarno okruzenje i plave boje.... Ali, ne pada mi na pamet da merim duzinu misica podizaca nekakve kreature u filmu i da razmisljam moze li ili ne moze da skoci tako kao sto je skocila uzevsi u obzir gravitaciju, gustinu atmosfere i procenat proteina u ishrani zavisno od broja suncanih dana... to ce da rade Mythbustersi... filmske nagrade me uvek razocaraju, nikad ih ne dobije moj omiljen film, bar ne onu koju ja mislim da treba.